Arthur Miller: Az ügynök halála (részlet)




LINDA   Happy! Fiam!

BIFF   Fütyülök a véleményükre! Apát is esztendők óta kinevetik, és tudod, miért? Mert nem innen származunk, nem itt születtünk, ezekben a bérházakban! Nekünk maltert kellene kevernünk valahol a szabad ég alatt - vagy akár elmennünk asztalosnak. Az legalább kedvére fütyülhet.

Willy a ház bejárata felől, baloldalt lép be

WILLY   Már a nagyapád is túl jó volt asztalosnak.

Szünet. Valamennyien őt figyelik

Sose nő be a fejed lágya. Bernard nem szokott fütyülni a liftben, arról biztosítalak.

BIFF    (mintegy tréfával elütve) De te, apa, szoktál. 

WILLY    Én soha életemben nem fütyültem a liftben. És van-e valaki, aki énrólam azt mondaná az üzleti életben, hogy bolond vagyok?

BIFF    Csak tréfáltam. És ne fújd föl a dolgot, jó?

WILLY    Menj vissza nyugatra! Légy asztalos vagy cowboy, szerencsés utat.

LINDA    Willy, éppen most mondta Biff...

WILLY    Hallottam, mit mondott!

HAPPY    (csillapítani próbálja) Ugyan, apa, hagyd...

WILLY    (Happy szavába vágva) Én rajtam nevetnek, mi? Menj el a Filene, a Hub vagy a Slattery céghez Bostonba! Ejtsd ki Willy Loman nevét - és leesik az állad. Mintha nagyágyút sütnél el.

BIFF    Jól van, apa.

WILLY    Én nagyágyú vagyok!

BIFF    Persze, persze.

WILLY    Mit sértegetsz engem örökké?

BIFF    Egy szót se szóltam. (Lindához) Szóltam egy szót is?

LINDA    Egy szót se szólj, Willy.

WILLY    (a nappali ajtajához lép) Jó, semmi baj. Jó éjszakát.

LINDA    (Biffhez) Ha netalán unatkoznál holnap itthon, kimeszelheted a plafont a nappaliban.. Én már bevakoltam.

BIFF    Viszont holnap reggel én már nem leszek itt.

HAPPY    Felkeresi Bill Olivert.

WILLY    (érdeklődéssel) Olivert? Miért?

BIFF    (tartózkodóan, de nagy igyekezettel) Mindig azt mondta, hogy szívesen támogatna. Kereskedelemben kezdenék valamit, ő talán elindíthat.

LINDA    Remek ötlet, nem?

WILLY    Miért kotyogsz bele? Mi ebben a remek? New Yorkban legalább ötvenen kapva kapnak Biffen. (Biffhez) Sportáru?

BIFF    Azt hiszem. Értek is valamit hozzá...

WILLY    Valamit? Az isten szerelmére, jobban értesz hozzá, mint maga Spalding! Mennyit adna neked?

BIFF    Nem tudom, hiszen még nem is tárgyaltunk róla...

WILLY    Akkor meg mire olyan nagy a szád!

BIFF    (ingerülten) Én csak annyit mondtam, hogy elmegyek hozzá.

WILLY    (elfordul) Légvárak már megint!

BIFF    (a bal oldali lépcső felé indul) Az istenfáját, ezt nem lehet kibírni.

WILLY    (utánakiált) Ne káromkodj ebben a házban!

BIFF    (visszafordul) Mikor avatnak szentté? 

HAPPY    (békítően) Lassabban a...   

WILLY    Hogy mersz velem így beszélni! Ezt nem tűröm!

HAPPY    (megfogja Biffet, kiabál) Lassabban a testtel! Van egy ötletem. Világrengető ötlet. Gyere, Biff, üssük nyélbe gyorsan, beszéljünk végre értelmesen. Már akkor nagyon fúrta az oldalam, amikor lent jártam Floridában: micsoda ötlet lenne sportszereket eladni ott. Most itt a apillanat! Te meg én, Biff... a piacunk is megvan, a Loman-piac. Néhány heti tréning, sportbemutatók satöbbi, érted?

WILLY    Ez már igen. Jó ötlet.

HAPPY    Csigavér. Összeszedünk két kosárlabdacsapatot. És két vízipólócsapatot. S mi egymás ellen játszunk. Milliós reklámötlet! Két testvér, érted? A Loman Fivérek... Bemutató a Palma Hotelben s az összes szállodákban. És zászlók a pálya körül, s a kapukon... a Loman Fivérek. Nincs az a sportcikk, kisapám, amit mi el ne adnánk.

WILLY    Milliós ötlet, esküszöm.

LINDA    Csodálatos...

BIFF    Ami azt illeti, én úgyis nagy formában vagyok.

HAPPY    S ez aztán tiszta ügy... nincs üzletszaga... Megint labdázhatnánk...

BIFF    (igen lelkesen) Igen, ez az...

WILLY    Egymillió dollár...

HAPPY    Sohase unnád meg, Biff. Együtt lenne a család. A kölcsönös tisztelet és barátság alapján. S ha kedved kerekednék egyszer-másszor strandra menni... tessék, szabad a pálya. Anélkül, hogy valami pimasz kölyök letolna.

WILLY    Leteperni a világot! Ti ketten, fiúk, együtt, meghódítjátok a civilizált világot.

BIFF    Holnap beszélek Oliverrel. Hap, ha ez sikerül...

LINDA    Kezdenek a dolgok rendbe...

WILLY    (Lindához, vad lelkesedéssel) Ne kotyogj bele. (Biffhez) De nehogy sportzakóban és csőnadrágban menj fel Oliverhez!

BIFF    Ugyan, majd...

WILLY    Sötét ruha, kevés szó, pléhpofa és semmi viccelődés.

BIFF    Oliver becsült. mindig is becsült.

LINDA    Becsült? Nagyon szeretett!

WILLY    (Lindához) Elhallgatsz már? (Biffhez) Méltósággal állj elébe. Nem vagy taknyos kölyök, aki állásért kunyerál. Itt pénzről van szó. légy nyugodt, halk komoly. A jópofákat mindenütt szeretik, de kölcsönt sose kapnak.

HAPPY    Magam is megpróbálok valamit felhajtani. Biztos sikerül.

WILLY    Fényes jövő vár rátok, fiúk, s remélem, túljuttok a bajokon. Az aranyszabály: "Nagyban kezdd, hogy nagyban végezd." Kérj rögtön tizenötezret. Mennyit akarsz kérni?

BIFF    Izé, nem is tudom...

WILLY    Mi az, hogy izé? Csak a kamaszok mondják, hogy "izé". Egy meglett férfi tizenötezerre nem startol "izével".

BIFF    Szerintem tíz a maximum.

WILLY    Mire vagy olyan szerény? Mindig szerényen kezded. Állítsd be széles mosollyal, ne lássék rajtad semmi zavar, s vágd be néhány kipróbált viccedet, már csak a jó hangulat kedvéért is; nem az a fontos, mit mondasz, hanem ahogy mondod - mert a jó fellépés fél győzelem!

LINDA    Oliver mindig nagyra tartotta a fiút.

WILLY    Hagyj kibeszélni!

BIFF    Légy szíves, ne ordíts anyára!

WILLY    (felfortyan) Én beszéltem, vagy nem?

BIFF    Nem szeretem, ha folyton ráordítasz, s ezt meg is mondom, na.

WILLY    Nézd csak: ki az úr ebben a házban?

LINDA    Willy...

WILLY    (ráripakodik Lindára) Mit fogod a pártját mindig, az istenit neki!

BIFF    (dühösen) Elég legyen! Anyával ne merj ordítani!

WILLY    (hirtelen megpaskolja Biff arcát, meghunyászkodva, bűntudattal) Add át az üdvözletem Olivernek - talán emlékszik még rám. (Kimegy az ebédlő ajtaján)

LINDA    (fojtott hangon) Mire volt ez jó?

Biff hátat fordít

Amikor már olyan boldog volt, hogy a terveidről beszéltél? (Odamegy Biffhez) Gyere be, és kívánj neki jó éjszakát. Ne kelljen így lefeküdnie.

HAPPY    Gyere, Biff, vigasztaljuk meg az öreget.

LINDA    Kérlek rá, kisfiam. Csak éppen köszönj be. Olyan kevés kell, hogy boldoggá tedd. Gyere. (Kimegy az ebédlőajtón, s onnan kiált fel Willyhez) A pizsamádat a fürdőszobában hagytad, Willy.

HAPPY    (Linda után néz) Micsoda asszony! Gyémántból csiszolták, nem igaz?

BIFF    Megvonták a fizetését. Istenem, jutalékért dolgozik!

HAPPY    Nézzünk szembe a tényekkel: apa nem az a rámenős ügynök, nem az a nagyágyú. Persze, meg kell adni, néha elragadóan kedves.

BIFF    (határozottan) Adj kölcsön tíz dollárt. Befektetem néhány nyakkendőbe.

HAPPY    Majd elviszlek egy ismerős kereskedőhöz. Remek ráuja van. S vedd fel holnap az én csíkos ingemet.

BIFF    Megőszült! S hogy megöregedett anya! Te, én beállítok holnap Oliverhez és... izé... megvágom, vagy...

HAPPY    Gyere, mondd el ezt apának is; feldobjuk egy kicsit. Gyerünk.

BIFF    (bemelegszik) Öregem, tízezer dollár, és nincs az a...

HAPPY   (útban az ebédlő felé) Ez már beszéd, Biff, végre ágaskodik benned a régi önérzet. (A hangja elvész az ebédlőben) Velem fogsz lakni, s ha megtetszik valamelyik csinibaba, egyetlen szavadba kerül...

Az utolsó szavakat már alig hallani. A lépcsőn mennek fel a szüleik szobájába

LINDA    (belép a hálószobába, és beszól a fürdőszobába Willyhez, közben az ura ágyár veti meg) Nem néznéd meg a tust? Csöpög.

WILLY    (a fürdőszobából) Minden egyszerre mállik itt szét. A fene ezt a csövet, be kéne perelni őket. Alighogy föltettem, máris... (Szavai dörmögésbe fúlnak)

LINDA    Kíváncsi vagyok, emlékszik-e még rá Oliver? Mit gondolsz...

WILLY    (kilép a fürdőszobából, pizsamában) Emlékszik? Mi az, elment az eszed? Ha ott marad Olivernél, már ő vezetné a céget! Elég, ha Oliver csak egy pillantást vet rá, majd meglátod. Neked már fogalmad sincs, milyenek a mai fiatalok. (Bebújik az ágyba) Csupa nulla: egyik se lát messzebbre az orra hegyinél, csavargásra születtek...

Biff és Happy lép be. Kis szünet

(Willy hirtelen elhallgat, Biffre néz) Jól van, fiam, örömmel hallottam...

HAPPY    Jó éjszakát akart neked kívánni, apa.

WILLY    (Biffhez) Persze. Teperd le Olivert! Mit akartál nekem mondani?

BIFF    Felejtsd el, apa, és ne haragudj. Jó éjszakát. (Indul kifelé)

WILLY   (nem tudja abbahagyni) Ha beszélgetés közben leesik az asztalról valami - csomag vagy mit tudom én -, fel ne vedd! Arra ott az altiszt...

LINDA    Kiadós reggelit csinálok...

WILLY    Megengednéd, hogy befejezzem? (Biffhez) Azt mondd neki, hogy nyugaton nagy üzleteket csináltál. Egy szót se a farmról!

BIFF   Helyes, papa.

LINDA    Azt hiszem, hogy most már minden...

WILLY    (félbeszakítja) És ne add magad olcsón. Minimum tizenötezer.

BIFF     (nem bírja elviselni) Oké. Jó éjszakát, anya. (Elindul)

WILLY    Mert te nagyra hivatott ember vagy, Biff, ezt sose felejtsd el. Nagyszerű képességekkel. (Kimerülten hátrahanyatlik)


 Fordította: Ungvári Tamás

A SZÖVEG FORRÁSA: Európa Könyvkiadó














Megjegyzések

Népszerű bejegyzések